0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    مطالعه امکان‌سنجی مقدماتی تولید نانو پودر نقره

    مطالعه امکان‌سنجی مقدماتی تولید نانو پودر نقره

    نانو سیلور یک دستاورد شگرف علمی از نانو تکنولوژی است که در عرصه‌های مختلف پزشکی، صنایع مختلف مثل کشاورزی و دام‌پروری و بسته‌بندی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی و نظامی کاربرد دارد. این فناوری از طریق کنترل فعالیت عوامل بیماری‌زا در خدمت بشر می‌باشد. از این رو، به لحاظ بازدهی بالا، عملی بودن، و افزایش ظرفیت‌ها و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و سازگاری با محیط زیست و ماندگاری بسیار زیاد، در مقایسه با دیگر روش‌های بهبود فرآوری و تولید، ارجحیت دارد. در این مقاله به بررسی مطالعه امکان‌سنجی مقدماتی تولید نانو پودر نقره، یکی از نانوذره‌های کاربردی می‌پردازیم.

    معرفی طرح نانوذرات نقره

    خاصیت میکروب‌کشی نقره از هزاران سال قبل برای بشر آشکار شده است. به طور مثال سینوهه که معروف‌ترین پزشک فراعنه بوده است در جراحی‌هایی که روی جمجمه بیمارانش انجام می‌داد از چاقوها و وسایل نقره استفاده می‌کرده است. اسکندر مقدونی در یکی از جنگ‌هایش شمار زیادی از سربازان خود را در اثر بیماری مرموزی از دست داد در حالی که خود و دیگر فرماندهان عالی رتبه نظامی‌اش به دلیل استفاده از ظروف و جام‌های نقره‌ای به آن بیماری مبتلا نشدند. همچنین ایرانیان در 2000 سال قبل، آب را در ظروف نقره نگاه می‌داشتند و می‌نوشیدند چون از خاصیت میکروب‌کشی این فلز با خبر بودند. در اغلب جنگ‌های قدیمی روی زخم سربازان سکه‌های نقره قرار می‌داده‌اند تا از عفونت و گسترش زخم‌های آن‌ها جلوگیری کنند و یا برای نگهداری مواد غذایی از ظروف نقره‌ای استفاده می‌شده است. همچنین علت شیوع نیافتن بیماری‌های مسری در مناطق اعیان‌نشین را به ظروف نقره نسبت می‌دهند.

    واژه فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبان‌ها جاری شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که تلورانس ابعادی آن‌ها در حد نانومتر می‌باشد، به کار برد. نانوتکنولوژی در ترجمه لفظ به لفظ، به معنی تکنولوژی بسیار کوچک (نانو، به معنی بسیار بسیار کوچک، مقیاس 10 به توان منفی 9 بار کوچک‌تر) می‌باشد.

    نانو تکنولوژی، فن‌آوری تغییر در خواص مولکول‌های تشکیل دهنده مواد است و به همین دلیل مقیاس نانو بهترین تعریف برای این تکنولوژی می‌باشد. بشر سعی دارد تا با استفاده از نانوتکنولوژی خواص مولکول‌ها را تغییر دهد تا وقتی که جسمی از این مولکول‌ها درست شود و تمام خواص این مولکول‌ها (و ماده اصلی) را در خود داشته باشد. هدف اصلی اکثر تحقیقات نانو تکنولوژی شکل‌دهی ترکیبات جدید یا ایجاد تغییراتی در مواد موجود است. نانو تکنولوژی در الکترونیک، زیست‌شناسی، ژنتیک، هوانوردی و حتی در مطالعات انرژی به کار برده می‌شود.

    نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید نانوذرات نقره

    نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید نانوذرات نقره

    امروزه به مدد فناوری نانو، ساخت ذرات نقره در ابعاد نانو میسر گشته است. ذرات نانو نقره به ما این امکان را می‌دهند که با کمترین غلظت خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی را از فلز نقره شاهد باشیم. محققان و دانشمندان نانو تکنولوژی بر این باورند که در آینده نه چندان دور فناوری نانوذرات نقره نقش بسیار زیادی در حوزه سلامت انسان ایفا خواهد کرد. با فناوری نانو، نقره به صورت ذرات نانونقره (Nano Silver) به صورت کلوئید آبی یا الکلی و یا پورد تولید می‌شود.

    ذرات نقره در حالت‌های مختلف خاصیت آنتی‌باکتریال (ضد باکتری)، آنتی‌فونگای (ضد قارچ) و آنتی ویروس دارند. محلول‌های نانو نقره در اندازه‌های 100- 10 نانومتر تشکیل شده‌اند و در مقایسه با محلول‌های دیگر پایداری بیشتری دارند. در ابعاد نانوذرات به دلیل اندازه کوچکی که دارند، سطح تماس بیشتری با فضای بیرون ایجاد می‌کنند و از این رو نقش‌های خود را با سرعت بسیار بالاتری انجام می‌دهند و در نتیجه تأثیر بیشتری برمحیط پیرامون می‌گذارند.

    کاربردهای نانوذرات نقره 

    بعضی از محصولات ساخته شده از نانو نقره عبارتند از:

    • در حوزه‌های سلامت به ویژه در ضد باکتری کردن سطوح 
    • کلوئیدهای مختلف به صورت اسپری یا محلول
    • کامپوزیت‌های متنوع نانوذرات نقره با دیگر مواد مانند پلیمرها با کاربرد در مسواك و برس‌های بهداشتی حمام، ظروف پلاستیکی (غذایی، دارویی، آرایشی)، لوازم خانگی (یخچال، جارو برقی، ماشین ظرف‌شویی، سیستم تهویه و تصفیه هوا و رطوبت‌زا)، مواد بسته‌بندی برای نگهداری مواد غذایی، بدنه وسایلی مانند گوشی تلفن همراه یا صفحه کلید کامپیوتر و ... محصولات پوششی بر روی سطوح مختلف برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریالی در سطح.
    • در منسوجاتی مانند لباس، پارچه و جوراب
    • داروها و ابزار و تجهیزات پزشکی برای مثال از نانوذرات نقره در درمان بیماری‌های پوستی، جوش‌های پوستی، انواع جراحات و سوختگی‌ها، بیماری‌های باکتریایی و قارچی و غیره به تازگی استفاده می‌شود. هنوز کاربرد نانو ذرات نقره در حوزه دارویی گسترش نیافته است.
    • محلول‌های کشاورزی و یا دامپزشکی که در آن سطوحی که در تماس با دام و طیور نیز می‌باشند، نیز قابلیت کاربست نانونقره را دارند.

    کاربرد نانوذرات نقره در لوازم آرایشی

    کاربرد نانوذرات نقره در لوازم آرایشی

    در حال حاضر نیز با ورود فناوری نانو انواع محصولات با ویژگی‌های منحصر به فرد تولید می‌شود تا مصرف کنندگان به گزینه‌های انتخابی بیشتر و محصولاتی با کیفیت بهتر دسترسی داشته باشند. محصولات مختلف آرایشی بهداشتی با استفاده از فناوری نانو تاکنون تولید شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: خمیردندان، صابون، شامپو، حالات دهنده و رنگ دهنده موها، کرم‌های ضد چروکیدگی، کرم ضد آفتاب، رژ لب و کرم نرم‌کننده، پودر صورت، عطرها. فناوری نانو مشابه دیگر صنایع توانسته است در این محصولات وارد شده و اثرات قابل توجهی بر بازار آن بگذارد. به عنوان نمونه عرضه فرآورده‌های حاوی نانو ذرات ترکیبات اکسید روی و اکسید تیتانیوم باعث بهبود چشمگیر کارایی و مقبولیت ضدآفتاب‌ها و مواد آرایشی حاوی مواد غیرآلی شده‌است. کاهش جذب زیاد اشعه ماوراء‌بنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی و رفع مشکلات عمده استفاده از این مواد مثل اثر سفیدی بعد از استفاده از آن‌ها بر روی پوست، از مزایای مهم این فراورده‌های جدید است.

    سه ویژگی عمده کرم‌های ضد آفتاب حاصل از نانوفناوری نسبت به محصولات قدیمی عبارتند از:

    • کاهش جذب چشمگیر اشعه ماوراء‌بنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی
    • شفاف کردن محصول
    • امکان توزیع یافتن در بسیاری از پایه‌های مورد استفاده در صنایع آرایشی برای جلوگیری از تشکیل کیک (حالتی از ناپایداری این فرآورده‌ها)

    تولید این نوع کرم‌های ضد آفتاب که اشعه زیان‌آورUV را جذب می‌کند با استفاده از نانو ذرات اکسید تیتانیوم و اکسید روی تهیه شده جزء اولین موارد کاربردی فناوری نانو در صنعت آرایشی بهداشتی بوده و این روند تاکنون ادامه داشته است.

    مکانیزم عملکرد نقره

    مکانیزم عملکرد نقره

    ذرات نقره در ابعاد بزرگتر از نانو، یک ذره فلزی با خاصیت واکنش‌دهی کم می‌باشد، ولی زمانی‌که به ابعاد کوچک در حد نانومتر تبدیل می‌شود، خاصیت میکروب‌کشی آن بیش از 99 درصد افزایش می‌یابد، به حدی که می‌توان از آن جهت بهبود جراحات و عفونت‌ها استفاده کرد. نقره در ابعاد نانو بر متابولیسم، تنفس و تولید مثل میکروارگانیسم اثر می‌گذارد. تاکنون بیش از 650 نوع باکتری شناخته شده است که توسط نانو ذرات از بین می‌روند.

    دو مکانیسم عمده تاثیرگذاری نانو نقره برمیکروارگانیزم‌ها عبارتند از:

    • مکانیزم کاتالیستی یا تولید اکسیژن فعال توسط نانوذرات نقره

    این مکانیسم بیشتر در مورد کامپوزیت‌های نانونقره‌ای صدق می‌کند که روی پایه‌های نیمه هادی مانند SiO2 یا TiO2 قرار گرفته می‌شود. در این وضعیت ذره مانند یک پیل الکتروشیمیایی عمل می‌کند و با اکسید کردن اتم اکسیژن، یون اکسیژن و با هیدرولیزکردن آب، یون هیدروکسید منفی (OH-) تولید می‌کند. یون اکسیژن و یون هیدروکسید منفی هر دو از بنیان‌های فعال و از قوی‌ترین عاملین ضد میکربی می‌باشند.

    • مکانیسم یونی یا دگرگون ساختن میکروارگانیسم به وسیله تبدیل پیوندهای SH- بهSag-

    دراین مکانیسم ذرات نانونقره فلزی به مرور زمان یون‌های نقره ایجاد می‌کنند. این یون‌ها طی واکنش جانشینی، باندهای SH- را در جداره میکروارگانیسم به باندهای Sag- تبدیل می‌کنند، که نتیجه این واکنش از بین رفتن میکروارگانیسم است.

    خصوصیات متعدد نانوذرات نقره

    • تاثیر بسیار زیاد و سریع به علت اندازه ذرات بسیار کوچک و درنتیجه اثرگذاری بالا همراه با سرعت بالا واکنش 
    • غیر سمی 
    • غیر محرك و غیر حساسیت
    • قابلیت تحمل شرایط مختلف به علت پایداری زیاد
    • آب‌دوست بودن
    • سازگاری با محیط زیست
    • مقاوم در برابر حرارت
    • عدم ایجاد و افزایش مقاومت و سازگاری در میکروارگانیسم
    • قابلیت اضافه شدن به الیاف، پلیمر، سرامیک، سنگ، رنگ و... ، بدون تغییر دادن خواص ماده.

    بکارگیری فناوری نانوذرات نقره به منظور ضد باکتری کردن سطوح در صنعت لوازم خانگی

    بکارگیری فناوری نانوذرات نقره به منظور ضد باکتری کردن سطوح در صنعت لوازم خانگی

    از نانو ذرات نقره برای ضد باکتری و ضد میکروب کردن سطوح مختلف در صنایع متفاوت استفاده می‌شود. یکی از مهمترین این صنایع، صنعت لوازم خانگی است. در ادامه به کاربردهای نانو ذرات نقره برای ضد عفونی کردن سطوح لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر، سیستم تهویه مطبوع، ماشین لباسشویی و جاروبرقی پرداخته شده است.

    از آنجا که فناوری‌های جدید معمولا توسط شرکت‌های دارای برند و نام تجاری معتبر و بزرگ که دارای منابع مالی عظیم برای مدیریت و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید در حوزه کاری خود هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو تعدادی از شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی که محصولات تجاری خود را با استفاده از فناوری نانو ذرات نقره بهینه کرده‌اند ارایه شده است.

    دوتا از این شرکت‌ها شرکت سامسونگ و ال‌جی هستند؛ این دو شرکت از روکش‌های نانونقره در محصولات لوازم خانگی خود استفاده می‌نماید تا خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد میکروبی به آن‌ها بدهد. این دو شرکت از این فناوری در بیش از 100 مدل جدید از محصولات خود بهره برده است که شامل: سیستم‌های تهویه مطبوع، یخچال‌ها و فریزر‌ها و ماشین لباسشویی می‌شود.

    استفاده از نانو ذرات نقره در دستگاه‌های تهویه مطبوع که با استفاده از فناوری یون میکروپلاسما صورت می‌گیرد، موجب حذف عوامل بیماری‌زایی همچون ویروس سارس و آنفلوآنزا می‌گردد. همچنین این دستگاه‌ها دارای نانوفیلترهای هوا می‌باشند که موجب حفاظت پوست در برابر رادیکال‌های مضر می‌گردند.

    در یخچال‌ها و فریزها شرکت سامسونگ از روکش‌های نانونقره‌ای روی دیواره‌های درونی این دستگاه‌ها استفاده شده است. این روکش‌ها از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند و علاوه بر پاکیزه نگه‌داشتن محیط درون یخچال، زمان نگهداری مواد غذایی را نیز افزایش می‌دهند. همچنین از بدبو شدن محیط داخلی یخچال و فریزرجلوگیری می‌کنند. همچنین این نانو ذرات نقره در بخش خنک کننده آب نیز قرار داشته و آب مورد استفاده، باکتری‌زدایی م‎ی‌شود. در یخچال‌ها و فریزرهای تولیدی شرکت ال‌ ‌جی هم از نانو ذرات نقره و هم از نانو کره‌های کربنی استفاده شده است. نانو ذرات نقره به صورت پوششی سطحی در درون این دستگاه‌ها قرار گرفته است. این سطوح ضد باکتری با حذف باکتری‌ها و قارچ‌ها، علاوه برسالم نگه داشتن مواد غذایی، مدت زمان نگهداری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهند. همچنین در درزگیر دریخچال و فریزر نیز از این نانو ذرات استفاده شده است که مانع از ورود عوامل بیماری‌زا از خارج به درون یخچال می‌شود. از نانو کره‌های کربنی نیز به عنوان یک جاذب قوی برای حذف بوهای نامطبوع حاصل از مواد غذایی درون داخل یخچال استفاده شده است.

    شرکت سامسونگ در ماشین لباسشویی‌ها به جای آب از هوای داغ برای پاکیزه کردن لباس‌ها استفاده شده و موجب کاهش مصرف آب، کاهش دفعات شستشو، و افزایش عمر لباس‌ها می‌شود. نانو ذرات نقره به کار رفته در این ماشین‌های لباسشویی موجب از بین رفتن 9/99 درصد میکروب‌ها می‌شود که درصد بسیار بالایی محسوب می‌شود. شرکت ال‌جی از نانو ذرات نقره به صورت روکش برای داخل ماشین لباسشویی استفاده کرده است. این نانو ذرات دارای خاصیت ضد باکتری بوده و درنتیجه موجب استریلیزه شدن لباس‌ها و همچنین آب شده و در نتیجه پس از پایان فرایند شستشو لباس‌ها عاری از باکتری و میکروب خواهند بود. این شرکت توانسته است از سازمان‌ها و موسسات مختلفی همچون همچون FDA آمریکا، SIAA ،EPA ژاپن، و همچنین موسسه آزمایش و تحقیقات صنایع شیمیایی و موسسه آزمایش و تحقیقات FITI در کره تأییدیه کیفیت و ایمنی دریافت کند.

    شرکت‌های دیگر لوازم خانگی مانند هیتاچی نیز از فناوری نانو ذرات نقره برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی خود استفاده کرده است. در اکثر این شرکت‌ها از این نانو ذرات در یخچال‌ها و فریزرهای به منظور از بین بردن باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا استفاده شده است.

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده تولید نانوذرات نقره

    در خصوص تولید این محصول نمی‌توان از کشوری به عنوان تولیدکننده و یا مصرف کننده نام برد. زیرا توزیع جغرافیایی شرکت‌ها در بیش از ده کشور جهان وجود دارد. این کشورها عبارتند از:

    آمریکای شمالی، چند کشور اروپایی و تایوان، چین و کره جنوبی و ژاپن. البته لازم به ذکر است که گرید نانوذرات تولیدی هر کدام از این کشورها متفاوت است. اما فناوری تولید نانوذرات نقره در اختیار این کشورها است.

    روش‌های ساخت نانوذرات نقره

    روش‌های ساخت نانوذرات نقره

    • رسوب نانوذرات به طور مستقیم (DND)

    این روش برای ساخت نانوذرات تیتانا، نقره و نقره / تیتانیا است که از رسوب نانوذرات بدست می‌آیند. این روش بر پایه تکنیک اسپری‌ مشعل‌های مایع است. در این روش ذرات میکرو سایز مواد اولیه درشعله H2 -O2 با دمای خیلی بالا اسپری می‌شوند. تیتانیوم اتوکسید (TEOT) و نیترات نقره درمحلول اتانول حل شده و سپس اسپری می‌شوند. سرعت تولید mg/min 40- 5/1 به همراه افزودنی نقره از 1,2,4,8 درصد وزنی نسبت به TiO2 می‌باشد.

    نانوذرات رسوبی با نمونه‌گیری ترموفورتیک کنترل می‌شود. نمونه‌ها با روش‌های TEM و SAED آنالیز می‌شوند. روش‌های دیگر آنالیز، اندازه‌گیری سطح و XPS می‌باشد. اندازه ذره و دانسیته مؤثر بعد از شعله در آئروسل با روش SMPS و دیگر روش‌ها آنالیز می‌شود. محصول حاصله به خواص فیزیکی و شیمیایی مواد اولیه، غلظت آن‌ها در شعله و نمودار دمای شعله وابسته است. دو نوع رسوب بدست می‌آید که از دو روش متفاوت است‌.

    روش اول مخلوط شدن مواد اولیه در محیط به طور همزمان و روش دوم مرحله اسپری هر یک از مواد در مراحل پشت سرهم است. در روش یک مرحله‌ای اندازه ذرات الگومره و اولیه با افزودن نقره کاهش می‌یابد.

    • روش sol-gel

    در این روش ابتدا لایه نازك به روش sol-gel و با استفاده از روش لایه نشان غوطه‌وری بر روی سطح زیر لایه‌های soda-lime تهیه شده و خواص نوری و ساختارهای سطحی آن‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سپس سیستم لایه نازك Ag-SiO2 تهیه شده با غلظت‌های مختلف نقره ساخته می‌شوند.

    در ادامه نمونه‌های تهیه شده در دماهای مختلف به مدت 2 ساعت پخته می‌شوند. به منظور بررسی خواص فیزیکی شیمیایی لایه‌های نازك سیلیکا (Sio2) حاوی نانو ذرات نقره‌، از تکنیک‌های مختلف آنالیز مواد استفاده می‌شود. بر اساس تحلیل‌های به دست آمده از روش‌های آنالیز (XRS ،SEM ،AFM...) با تغییر مقدار نیترات نقره ( پیش ماده ساخت نانوذرات ) اندازه آن‌ها تغییر می‌کند.

    • سنتز احیای شیمیایی

    در این واکنش از نمک فلز و احیا کننده‌هایی مثل هیدرازین و سدیم بورو هیدرید، نیترات سدیم، اسیدسیتریک، فرمات سدیم، اسیدفرمیک، هیدروسولفید سدیم و اسیداسکوریک می‌توان استفاده کرد. مکانیزم‌هایی که بر توزیع اندازه ذرات اثر دارند، هسته‌زایی و رشد هستند.

    در این روش نانوذرات نقره با استفاده از واکنش نیترات نقره و هیدرازین تولید می‌شوند. در روش سنتز احیای شیمیایی از نیترات نقره و NaBH4 نیز استفاده می‌شود. بعد از افزایش عامل انتقال فاز NaH2 PO4 یک فیلم نازك از نانوذرات نقره بین سطوح آبی و آلی تشکیل می‌شود. این لایه می‌تواند بر روی سطح شیشه تشکیل شود.

    • سنتز نانوذرات نقره به روش انفجاری

    در این روش نانوذرات نقره از مفتول فلزی نقره تهیه می‌شود. مفتول فلزی در دستگاه با ولتاژ بالا و تحت خلا قرار می‌گیرد و منفجر می‌شود. در انفجار مفتول فلزی به ذرات ریز نانو تبدیل می‌گردد.

    نکاتی در رابطه با نانوذرات نقره

    نکاتی در رابطه با نانوذرات نقره

    اکثر شرکت‌های ایرانی از روش سل - ژل برای تولید نانوذرات نقره استفاده می‌کنند. این روش نسبتا قدیمی بوده و تقریبا دانش فنی آن در اختیار اکثر محققان و آشنایان با فناوری نانو قرار دارد. شاید بعضی ظرایف کاری باشد که در عمل نیاز به تجربه و دانش عملیاتی است. به هرحال می‌توان به جرات اظهار کرد که دانش تولید نانوذرات نقره به روش سل - ژل چندان پیچیدگی ندارد.

    محصول این روش معمولا کلویید نقره است که باید با عملیات مختلفی تبدیل به پودر شود یا به همان صورت کلوییدی مصرف گردد. در کشور ما به سختی می‌توان پودر نانوذرات نقره تولید کرد. 

    محصولات تولیدی با توجه به نوع ویژگی که دارند، مشخصات متنوعی دارد. برای اینکه محصولات نانوذرات نقره در روی سطوح خاصیت آنتی‌باکتریال مناسبی داشته باشد، باید حداقل PPM (Part Per Million) 300 باشد. محلول‌های زیر این غلظت، عملا خاصیت مناسبی برای ضد باکتری بودن از خود نشان نمی‌دهند..

    اما در این غلظت محلول‌های ایرانی بی‌رنگ نیستند و اگر موضوع رنگ و شفافیت مهم باشد دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از طرف دیگر در روش سل - ژل که روش شیمیایی است و از احیاء نمک نقره استفاده می‌شود، باید از التراسونیک یا مایکروویو استفاده کرد تا پیک ذرات زیر 50 نانو قرار گیرد. اکثر شرکت‌های ایرانی فاقد این بخش مهم هستند. همچنین استفاده از زمان طولانی برای التراسونیک هزینه نانوذرات نقره را به شدت افزایش می‌دهد که دیگر امکان اقتصادی بودن و رقابت را از تولید کننده می‌گیرد.

    سایز ذرات خیلی مهم است. هرچه سایز ذرات ریزتر باشد، خواص ضد میکروبی بیشتر خواهد شد و بالعکس. البته روش‌های بیولوژیکی نیز وجود دارد که از لجن مس نانو ذرات نقره تهیه می‌شود. در این روش محلول‌های زیر 50 نانومتر بنفش رنگ است و PPM 10 آن زرد کمرنگ متمایل به قرمز است. شرکت PNF محلول‌هایی با رنگ خاکستری تولید می‌کند. از طرف دیگر نمودار توزیع ذرات محصولات این شرکت پیک پهن دارد و توزیع ذرات باریک نیست.

    یعنی توزیع ذرات در یک ابعاد مشخص بالا نیست. بلکه توزیع ذرات پخش شده است و تمرکز بر یک طیف محدود ذرات نیست. این پیک پهن باعث شده است که محلول این ذرات دارای رنگ باشد وگرنه اگر ابعاد آن محدود بود، شرایط متفاوت بود. اما در مقایسه این شرکت‌ها، شرکت سامسونگ نانوذرات نقره زیر 5 نانومتر تولید می‌کند. در این ابعاد طول موج نور بزرگتر از ابعاد ذره است، لذا این محلول بی‌رنگ است و در آن سایز فوق‌العاده خواص ضد باکتری را نشان می‌دهد.

    نتیجه‌گیری

     امروزه به کمک فناوری‌های پیشرفته، هر روزه توانمندی انسان در مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر بیشتر شده و علی‌رغم پیچیدگی‌های درمان و سلامت انسان در قرن حاضر، کنترل عوامل بیماری‌زا نیز حوزه گسترده‌تری یافته است. نانوذرات نقره در کاربردهای ضد میکروبی، یون‌های نقره‌ای از خود آزاد می‌کنند که موجب مسدود شدن مسیرهای تنفسی میکروب‌ها شده و بدین ترتیب آن‌ها را از بین می‌برد. افزایش مداوم در مقاومت به دارو و آنتی‌بیوتیک در پاتوژن‌های انسانی به ظهور مجدد پاتوژن‌های MDR و پارازیت‌ها منجر می‌شود. عفونت‌های ناشی توسط چندین پاتوژن به درمان چندگانه مانند آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف نیاز دارند. در واقع این درمان‌ها علاوه بر اینکه تأثیر چندانی ندارند سمی و گران نیز هستند. 12 فناوری نانو یک پلیت فرم خوب برای غلبه بر مشکلات مقاومتی با کمک نانوذرات نقره فراهم می‌کند. پتانسیل ضد باکتریایی می‌تواند توسط دستکاری کردن در اندازه و بدست آوردن سایز جدید افزایش یابد. که سبب افزایش سطح نسبت به حجم و همین‌طور تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی می‌شود. نانوذرات نقره با اندازه بین 18 تا 188 نانومتر پتانسیل ضد باکتریایی قوی بر علیه هر دو باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی دارند. بنابراین نانوذرات نقره پتانسیل ضد باکتریایی قوی‌ای دارند و به عنوان سلاح‌های قدرتمند علیه باکتری‌های MDR مانند: سودوموناس آئروجینوزا، اشرشیاکلی است. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی درباره‌ی این طرح در اختیار شما قرار دهیم امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی سوالات شما را پاسخ داده باشیم.

     

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا