0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    نمک دریا چیست و چه فوایدی دارد؟ چرا باید از نمک دریا استفاده کنید؟

    نمک دریا چیست و چه فوایدی دارد؟ چرا باید از نمک دریا استفاده کنید؟

    هزاران سال است که از نمک برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده می‌شود و وجود نمک برای انسان ها حیاتی است. با این حال، نمک در سال های اخیر ناسالم شناخته شده است و پزشکان توصیه می‌کنند که برای سلامت قلب باید از رژیم غذایی حذف شود. تولید هر نمک با دیگری فرق دارد. برای مثال نمک دریا یک نمک تصفیه نشده و غنی از مواد معدنی است که با نمکی که فرآوری شده و تمام مواد مغذی خود را از دست داده است، تفاوت زیادی دارد. ما در این مقاله توضیح می‌دهیم نمک دریا چیست و چه فوایدی دارد و کاربرد این نمک در بخش های مختلف زندگی چگونه است.

    نمک دریا چیست؟

    نمک دریا چیست؟

    همه انواع نمک از جمله نمک خوراکی از دریا یا آب شور به دست می‌آیند. اما نمک‌هایی که نمک دریا نیستند، اغلب از رسوبات نمک زیرزمینی به جا مانده از آب دریا استخراج می‌شوند. نمک دریا نوعی نمک است که از تبخیر آب جاری دریا تولید می‌شود. تبخیر آب دریا دو نوع است: تبخیر خورشیدی یا فرآیند تبخیر خلا که سریع‌تر انجام می‌شود. برخی از نمک‌های دریا که گران‌تر هستد، اغلب از روش تبخیر خورشیدی که آهسته‌تر و طبیعی‌تر است به دست می‌آیند.

    نمک‌های دریایی موجود در بازار امروزه از نظر ترکیب شیمیایی بسیار متفاوت هستند. اگر چه جزء اصلی آن سدیم کلراید است، حدود 0.2 تا 10 درصد آن می‌تواند ترکیبی از نمک‌های دیگر مانند نمک کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سولفات باشد. نمک دریایی می‌تواند تصفیه شده یا تصفیه نشده باشد. به طور کلی نمک دریایی تصفیه نشده مزایای بیشتری دارد و حاوی مواد معدنی مفیدی برای سلامتی است. این نمک طعم و رنگ طبیعی دارد و می‌توان آن را برای پخت و پز استفاده کرد. نمک دریایی تصفیه شده مواد معدنی ندارد و حاوی افزودنی‌های مضر غذایی است که روده آن‌ها را جذب می‌کند و به سلامتی شما آسیب می‌رسد.

    کاربردهای نمک دریا چیست؟

    کاربردهای نمک دریا چیست؟

    1. صنایع غذایی

    امروزه بسیاری از شرکت های صنایع غذایی برای ارتقای سلامت محصولات غذایی خود از نمک دریا استفاده کنند. البته هنوز هم نمک خوراکی رایج‌ترین طعم دهنده در صنایع غذایی است. امروزه نمک دریا بیشتر در بازار یافت می‌شود و بسیاری از مشاغلی که در صنایع غذایی فعالیت می‌کنند از فواید این نمک بهره‌مند می‌شوند.

    2. صنایع آرایشی و بهداشتی

    نمک دریا حاوی مواد معدنی کمیابی است که برای پوست مفید هستد. ساختار خشن نمک دریا در اسکراب نمک دریا برای از بین بردن سلول‌های مرده و درخشان کردن پوست بسیار مناسب است. یکی از مزایای اصلی استفاده از نمک دریا در روتین مراقبت از پوست، رساندن مواد معدنی‌ای مانند منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم به پوست است. بدن ما از مواد معدنی مشابه دریا و اقیانوس تشکیل شده است و نمک دریا از تبخیر آب دریا پدید می‌آید. هنگامی که تعادل مواد معدنی طبیعی پوست ما از بین می‌رود، پوست خشک و تیره می‌شود. نمک دریا می‌تواند پوست را تمیز کند و به تعادل چربی پوست کمک کند. خواص ضد باکتریایی نمک دریا مانع رشد باکتری‌های جوش و آکنه می‌شوند. همچنین خواص ضد التهابی نمک دریا قرمزی و تحریک پوست را کاهش می‌دهد. نمک دریا منافذ پوست را کمتر می‌کند و پوست را صاف‌تر نشان می‌دهد.

    3. صنعت کشاورزی

    امروزه از کود نمک دریا برای افزایش مواد معدنی خاک و افزایش رشد گیاهان استفاده می‌شود. با افزودن کود نمک دریا به خاک، گیاهان سالم‌تر و مغذی‌تر می‌شوند و در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند. خوردن گیاهانی که با کود نمک دریا رشد می‌کنند، میزان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و عمر را طولانی‌تر می‌کند.

    فواید نمک دریا چیست؟

    فواید نمک دریا چیست؟

    1. غنی از مواد مغذی

    نمک‌های دریایی با کیفیت بالا معمولا بیش از 60 ماده معدنی کمیاب مانند سدیم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و ... دارند.

    2. جلوگیری از کم آبی

    آب به دنبال نمک است. از دست دادن سدیم منجر به از دست دادن آب می‌شود که باعث کم آبی و تشنگی شدید می‌شود. با مصرف نمک دریا در هر روز، تعادل سدیم و پتاسیم در بدن شما حفظ می‌شود. نمک دریا حاوی سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که الکترولیت‌هایی هستند که پلاسمای خون و مایع خارج سلولی شما را حفظ می‌کنند. الکترولیت‌ها در تنظیم ضربان قلب، جلوگیری از انقباض ماهیچه و ... موثر هستند.

    3. تقویت جذب مواد مغذی

    آمیلاز بزاق، ماده‌ای که به تجزیه کربوهیدرات‌های موجود در بزاق کمک می‌کند، با نمک دریا فعال می‌شود. همچنین نمک دریا به داشتن اسید معده کافی کمک می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی، آهن، فولات و ویتامین B12 بهتر جذب شوند.

    4. بهبود عملکرد مغز، ماهیچه و سیستم عصبی

    نمک دریا منبع بسیار خوبی از سدیم است و برای سیستم عصبی و مغز ضروری است. سدیم نه تنها در تنظیم تعادل مایعات بدن نقش دارد، بلکه برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی در بدن مهم است.

    فواید دیگر نمک دریا

    فواید دیگر نمک دریا

    حال که دانستید نمک دریا چیست و چه فوایدی دارد، با فایده‌های بیشتر این ماده معدنی آشنا شوید:

    • کاهش استرس
    • جوانسازی پوست
    • بهبود عملکرد قلب
    • درمان بیماری آرتروز
    • تنظیم گردش خون
    • درمان گرفتگی عضلات
    • تقویت سیستم ایمنی بدن
    • کاهش ناهنجاری‌های تنفسی
    • بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی

    مضرات نمک دریا

    مضرات نمک دریا

    باعث اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و کلیه‌ها می‌شود.از مهم‌ترین ناخالصی‌های همراه با نمک می‌توان به شن، ماسه، خاک، مواد آلاینده‌ای که برای استخراج نمک استفاده ‌شده و همینطور مواد محلول همچون سولفات کلسیم و منیزیم و بالاخره فلزات سنگین همچون سرب، جیوه، ارسنیک و کادمیوم اشاره کرد. 

    سوالات متداول

    • کیفیت نمک دریا به چه عواملی بستگی دارد؟

    کیفیت نمک دریا به 3 عامل بستگی دارد، موقعیت جغرافیایی که نمک از آن استخراج شده، نحوه‌ی برداشت، میزان پردازش نمک.

    • آیا نمک دریا نسبت به نمک خوراکی سدیم کمتری دارد؟

    خیر، هر دو نمک شامل 40 درصد سدیم هستند.

    • مضرات نمک دریایی تصفیه نشده چیست؟

    باعث اختلال جذب مواد مغذی مانند روی و آهن می‌شود و در صورت عدم وجود ید کافی در رژیم غذایی باعث بروز بیماری گواتر، عقب ماندگی جسمی و ذهنی و سقط جنین می‌شود. همچنین می‌تواند یکی از عوامل ایجاد سرطان در بدن باشد.

    جمع‌ بندی

    ما در این مقاله توضیح دادیم نمک دریا چیست و چه فوایدی دارد. نمک دریا نوعی نمک است که از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و در صنایع غذایی، آرایشی و کشاورزی کاربردهای گسترده‌ای دارد. به دلیل فواید بسیار نمک دریا، بهتر است این نمک جایگزین نمک خوراکی تصفیه شده شود.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا