0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    راهنمای خرید انواع دماسنج

    راهنمای خرید انواع دماسنج

    قطعاً داشتن یک دماسنج مناسب در خانه می‌تواند بسیار مفید باشد. توانایی تشخیص دقیق میزان تب فرد می‌تواند در هنگام پیشگیری و جلوگیری از عارضه‌های پزشکی بسیار موثر باشد. انواع مختلفی از دماسنج‌ها برای شرایط و افراد مختلف وجود دارد که شما با توجه به نیازهایتان می‌توانید دماسنج مخصوص خود را انتخاب کنید. همچنین ترجیحات شخصی شما نیز می‌تواند در هنگام خرید به شما کمک کند. مانند هر دستگاه دیگری در خانه، مهم است که بدانید یک دماسنج چگونه کار می‌کند و انواع دماسنج کدامند. همۀ دماسنج‌ها به یک شکل کار نمی‌کنند و برای خواندن دمای دماسنج روش یکسانی ندارند. در این مقاله انواع دماسنج‌ها را معرفی می‌کنیم و به نحوۀ کار با آن‌ها می‌پردازیم.

    انواع دماسنج‌های طبی

    • دماسنج دیجیتال

    • دماسنج دهانی جیوه‌ای

    • دماسنج دیجیتالی گوش

    • دماسنج پیشانی

    • دماسنج مبتنی بر اپلیکیشن

    • دماسنج نوار پلاستیکی

    • دماسنج امسینگ

    دماسنج دیجیتال

    دماسنج‌های دیجیتال با استفاده از حسگرهای حرارتی که دمای بدن را تعیین می‌کنند، کار می‌کنند و از این طریق دمای بدن را نشان می‌دهند. از دما‌سنج‌های دیجیتالی می‌توان برای اندازه‌گیری دما در دهان، رکتوم (راست روده) و یا زیربغل استفاده کرد. هنگام اندازه‌گیری با دماسنج دیجیتال به یاد داشته باشید که دمای زیربغل حدود 0/6 درجۀ سانتی‌گراد سردتر از دمای دهان است.

    مزایا دماسنج دیجیتال

    دماسنج‌های دیجیتال معمولاً در یک دقیقه یا کمتر نتیجه را به شما می‌دهند.

    معایب دماسنج دیجیتال

    سنجش دمای دهان اگر به زمان خوردن و یا آشامیدن نزدیک باشد دقیق نخواهد بود؛ زیرا ممکن است نتیجۀ شما به دلیل گرما یا سرمای غذا و یا نوشیدنی تغییر کند. برای نتیجۀ درست بعد از نوشیدن و یا خوردن غذا حداقل 15 دقیقه صبر کنید. اندازه‌گیری رکتال (مقعدی) ممکن است برای نوزادان و کودکان کوچک ناراحت کننده باشد. برای اندازه‌گیری مقعدی و دهانی نباید از دماسنج یکسان استفاده شود. در نتیجه باید دو دماسنج تهیه کنید و با برچسب آن‌ها را از یکدیگر متمایز کنید. باتری‌های موجود در دماسنج‌ها باید به طور دوره‌ای تعویض شوند. مطمئن شوید که نوع باتری دماسنج خود را می‌دانید تا در هنگام نیاز به راحتی آن را تهیه کنید.

    دماسنج دهانی جیوه‌ای

    دماسنج دهانی جیوه‌ای

    دمای دهان را می‌توان از طریق دما‌سنج‌های جیوه‌ای و یا دیجیتال اندازه‌گیری کرد. در این قسمت ما به معایب و مزایای دماسنج‌های جیوه‌ای می‌پردازیم. میانگین دمای دهان 37 درجه سانتی‌گراد است. با این حال دمای دهان از 36.1 درجه سانتی‌گراد تا 37.2 درجه سانتی‌گراد معمولی و نرمال در نظر گرفته می‌شود. بسیار خوب است که بدانید معمولاً دمای بدن شما در چه اندازه‌ای است تا در هنگام بیماری بتوانید بفهمید که آیا دچار تب شده‌اید یا خیر.

    مزایا دماسنج دهانی جیوه‌ای

    دماسنج‌های جیوه‌ای در کودکان بالای 3 سال و در بزرگسالان بیشترین دقت را دارند.

    معایب دماسنج دهانی جیوه‌ای

    کودکان کوچک و یا بزرگسالانی که مشکل تنفسی دارند ممکن است نتوانند به درستی دهان خود را بسته نگه دارند تا دماسنج دمای درستی نشان دهد.

    دماسنج دیجیتال گوش

    دماسنج دیجیتال گوش

    دماسنج دیجیتال گوش دمای داخل گوش را از طریق فناوری اشعه قرمز اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً دمای گوش 0/3 تا 0/6 درجۀ سانتی‌گراد بیشتر از دمای دهان است.

    مزایا دماسنج دیجیتال گوش

    دماسنج‌های دیجیتال گوش در میان انواع دماسنج‌ها اندازه‌گیری‌های سریع و دقیقی دارند و ممکن است برای کودکان بهتر از دیگر دما‌سنج‌ها باشند.

    معایب دماسنج دیجیتال گوش

    با توجه به اندازۀ کانال گوش، این دماسنج به نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی‌شود. برای به دست‌آوردن نتایج دقیق باید آن را به درستی در گوش قرار داد و انسدادهایی مانند جرم گوش ممکن است که نتیجه را تغییر دهند. این دماسنج‌ها ممکن است به درستی در یک کانال گوش خمیده و یا کوچک قرار نگیرند.

    دماسنج پیشانی

    دماسنج پیشانی

    در میان انواع دماسنج‌ها، دما‌سنج‌های پیشانی از حسگرهای مادون قرمز برای اندازه‌گیری میزان دمای شریان گیجگاهی استفاده می‌کنند. این دما‌سنج‌ها نیاز به تماس فیزیکی ندارند و برای استفاده در فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و استادیوم‌ها طراحی شده‌اند. دمای پیشانی حدود 0/6 درجۀ سانتی‌گراد سردتر از دمای دهان است. دستورالعمل‌های دماسنج‌‌های پیشانی بسته به سازندۀ آن‌ها متفاوت است، بنابراین حتماً دستورالعمل‌ها یا دفترچه راهنمای همراه دستگاهتان را بخوانید.

    مزایا دماسنج پیشانی

    این دماسنج‌ها نتیجه را در عرض چند ثانیه نمایش می‌دهند، در همه جا هستند و می‌توانند برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان استفاده شوند.

    معایب دماسنج پیشانی

    دماسنج‌های پیشانی باید به طور دقیق و کاملاً طبق دستورالعمل پیش بروند، در غیر این صورت نتیجۀ درستی را نشان نمی‌دهند. نتیجۀ آن‌ها می‌تواند تحت تاثیر عوامل خارجی مانند باد، گرما و نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. پوشیدن برخی از لباس‌ها مانند کلاه یا کت‌های بسیار سنگین می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.

    دماسنج مبتنی بر اپلیکیشن

    دماسنج مبتنی بر اپلیکیشن

    دما را توسط این دماسنج‌ها می‌توان از طریق دهان و یا زیر بغل اندازه‌گیری کرد.

    مزایا دماسنج مبتنی بر اپلیکیشن

    در عرض 10 ثانیه نتیجه را به شما می‌دهند. برخی از این اپلیکیشن‌ها پیشنهاداتی برای مراجعه به پزشک و مراحل بعدی درمان دارند. اکثر آن‌ها این امکان را دارند که بتوانید با آن دمای چندین نفر را ثبت کنید.

    معایب دماسنج مبتنی بر اپلیکیشن

    هر دماسنجی که به یک برنامه متصل می‌شود قابل قبول و قابل اعتماد نیست؛ زیرا که بعضی از سازندگان سوابق بهتری نسبت به دیگران دارند. پس حتما در انتخاب این برنامه‌ها دقت کنید. این دماسنج‌های مبتنی بر برنامه‌ها ممکن است گاهی حتی گران‌تر از دما‌سنج‌های دیجیتال بدون اتصال به بلوتوث باشند.

    دماسنج نوار پلاستیکی

    دماسنج نوار پلاستیکی که به نام‌های دیگری مانند دماسنج کریستال مایع و نوار دما نیز شناخته می‌شود، نوعی دماسنج است که از بلورهای مایع حساس به حرارت در یک نوار پلاستیکی ساخته شده است. روش اندازه‌گیری این دماسنج نواری به این صورت است که دماسنج را بر روی پیشانی فرد به مدت 1 دقیقه نگه داشته می‌شود. تغییر رنگ ایجاد شده در هر یک از خط‌های دماسنج نوار پلاستیکی نشانه دمای بدن فرد است. کار با این دماسنج بسیار آسان است اما به دلیل ضریب خطای زیاد، امروزه استفاده زیادی از آن نمی‌شود.

    تب‌سنج امسیگ

    نوعی دیگر از دماسنج‌های دیجیتالی، دماسنج امسیگ است. این نوع دماسنج به دلیل کاربرد آسان و ضرب دقت بالایی که دارد بیشتر برای مصارف خانگی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سری دماسنج امسیگ فاقد جیوه بوده به همین دلیل نسبت به دماسنج‌های جیوه‌ای و الکلی از ایمنی بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین سری این دماسنج ضد آب با قابلیت ضدعفونی کردن می‌باشد. دماسنج امسیگ انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها دارای بوق هشدار در دماهای خطرناک برای بدن اسان و برخی دیگر قابلیت تعویض رنگ صفحه نمایش LCD در بازه دمایی مختلف را دارند.

    جمع‌بندی

    دماسنج‌های دیجیتال یک گزینۀ بسیار محبوب در میان مردم هستند و این روزها بسیار استفاده می‌شوند. این دماسنج‌ها می‌توانند به صورت دهانی یا زیربغل و رکتوم استفاده شوند. برخی از انواع دما‎‌سنج‌ها نیز قابلیت این را دارند که بدون لمس نتیجه را اعلام کنند که بسیار گزینۀ خوبی برای مراکز عمومی و اجتماعی هستند. برای ارزیابی درست و اندازه‌گیری بهتر حتماً طبق دستورالعمل‌ها اقدام کنید. اندازه‌گیری دما براساس نوع دماسنج مورد استفادۀ شما متغیر و متفاوت است.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا