0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی کالاها
    بسته

    نقش پتاسیم و منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی

    نقش پتاسیم و منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی

    گیاهان برای رشد نیاز به آب، خاک حاصل‌خیز، نور خورشید و برخی از عوامل دیگر دارند. فراهم کردن بیشتر این موارد کاری آسان است؛ اما موردی که معمولا باعث می‌شود گیاهان آپارتمانی نتوانند خوب رشد کنند، نبود خاک حاصل‌خیز و دارای املاح معدنی است. زیرا گیاه املاح معدنی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می‌کند و هنگامی که خاک فاقد املاح معدنی باشد، گیاه نمی‌تواند به خوبی رشد کند. برای این که با نقش پتاسیم و منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی آشنا شوید، در ادامه مقاله مطالبی را بیان نمودیم.

    فهرست مطلب

    کود حاوی پتاسیم و منیزیم چیست؟

    کود حاوی پتاسیم و منیزیم چیست؟

    اکثر کود‌ها دارای دو ماده معدنی بسیار مهم به نام پتاسیم و منیزیم هستند. این دو عنصر نقش زیادی در رشد گیاه دارند.

    1. پتاسیم(Potassium)

    تمامی گیاهان آپارتمانی به سطح بالایی از پتاسیم نیاز دارند. پتاسیم در افزایش رشد و انشعاب ریشه گیاه موثر است. هنگامی که این ماده به همراه آب توسط گیاهان جذب می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی تحمل گیاه نسبت به خشکی و سرما را بالا ببرد. همچنین برای درک بهتر نقش پتاسیم در کودهای گیاهان آپارتمانی خوب است بدانید که وجود پتاسیم در گیاه فشار تورگ برگ را افزایش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌کند. همچنین نشان داده شده است که پتاسیم می‌تواند سطح ویتامین K گیاه و تحمل آن نسبت به سایش را به طرز چشم‌گیری بالا ببرد.

    2. منیزیم(Magnesium)

    نقش منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی، در سبز بودن بیشتر گیاه، پر رنگ‌تر است. منیزیم به رشد و عملکرد بهتر کلروفیل (مولکول‌های رنگدانه گیاه که مسئول جذب نور خورشید و فتوسنتز هستند) کمک می‌کند. منیزیم بر تحرک فسفر در گیاه و رشد اندام هوایی و ریشه گیاه نیز تاثیر زیادی دارد.

    مشکلی که منیزیم دارد این است که بر خاک‌های شنی و خاک‌های گیاهان آپارتمانی به مدت زیادی باقی نمی‌ماند و آب، آن را به آسانی می‌شوید و از بین می‌برد. به همین دلیل اکثر خاک‌ها دچار کمبود منیزیم هستند.

    پتاسیم و منیزیم در رشد گیاهان چه نقشی دارند؟

    کود حاوی پتاسیم و منیزیم چیست؟

    اکنون به ارزیابی نقش این دو ماده مهم در رشد گیاهان می‌پردازیم:

    نقش پتاسیم در گیاهان

    نقش پتاسیم در گیاهان

    گیاهان برای این که بتوانند خوب و سالم رشد کنند و تولید مثل داشته باشند، به پتاسیم نیاز دارند. یکی از اجزاء بسیار مهم کاتالیز آنزیمی، پتاسیم است و همچنین تنظیم کردن پروتئین باز و بسته روزنه‌ها در گیاهان بر عهده اوست. میزان و نحوه تنظیم رشد گیاهان را پتاسیم انجام می‌دهد. همچنین پتاسیم به تولید و سنتز آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، قند‌ها و عملکرد صحیح کلروفیل یاری می‌رساند. علاوه بر این موارد پتاسیم نقش حیاتی در فتوسنتز گیاه دارد؛ زیرا همان‌طور که گفتیم باز و بسته شدن روزنه‌های گیاه به عهده پتاسیم است.

    نقش منیزیم در رشد گیاهان

    نقش منیزیم در رشد گیاهان

    درباره نقش منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی ذکر این نکته ضروری است که منیزیم یکی از مواد مغذی حیاتی برای رشد و سلامت گیاهان است. این عنصر در واقع در عملکرد صحیح کلروفیل (که نقش فتوسنتز را در گیاه ایفا می‌کند) تاثیر به سزایی دارد. منیزیم به برگ‌ها رنگ سبز می‌دهد و بیشتر آنزیم‌های گیاهان را فعال می‌کند. همچنین منیزیم به سنتز پروتئین نیز کمک شایانی می‌کند. این ماده همچنین برای تقسیم سلولی مورد نیاز است و در متابولیسم فسفات و نیتروژن نقش به سزایی دارد.

    چه موادی دارای پتاسیم هستند؟

    نقش پتاسیم در گیاهان

    پس از بررسی نقش پتاسیم و منیزیم در کود‌های گیاهی آپارتمانی، بهتر است توضیح دهیم که چه موادی در خود پتاسیم دارند:

    1. کود و کمپوست

    خوب است که در اینجا درمورد منابع پتاسیم نیز توضیح دهیم. کود‌ها و کمپوست‌ها از بهترین منابع پتاسیم برای گیاه به شمار می‌روند. برای مثال چای کمپوست، پوست موز، ضایعات میوه‌ها و ضایعات سبزیجات بهترین منابع پتاسیم برای گیاه هستند.

    2. خاکستر چوب

    خاکستر چوب سخت به عنوان منبع عالیِ سرشار از پتاسیم برای گیاهان محسوب می‌شود. فقط دقت داشته باشید که خاکستر چوب می‌تواند pH خاک را افزایش دهد.

    3. گرد و غبار گرانیت

    گرد و غبار گرانیت جزو آن دسته از منابع پتاسیم هستند که قیمت مناسبی دارند. پتاسیم این ماده به آرامی در گیاهان آزاد می‌شود و برای گیاهان آپارتمانی به شدت سودمند است.

    چه موادی حاوی منیزیم هستند؟

    همان‌طور که گفتیم منیزیم با هر بار آبیاری از خاک شسته می‌شود. به همین دلیل بهترین منابع منیزیم تنها کود‌های غنی از منیزیم هستند.

    استفاده از کود حاوی پتاسیم و منیزیم چه مزایایی دارد؟

    استفاده از کود حاوی پتاسیم و منیزیم چه مزایایی دارد؟

    مزایای بهره‌مندی از کود های حاوی پتاسیم و منیزیم در سه مورد زیر معرفی شدند:

    1. مقاومت بیشتر گیاه

    پتاسیم و منیزیم موجود در کود‌های آپارتمانی به مقاومت هر چه بیشتر گیاه کمک می‌کنند؛ زیرا با افزایش مواد معدنی در گیاه، گیاه بهتر می‌تواند قارچ‌ها و باکتری ‌های مضر را از خود دفع کند و رشد بهتری داشته باشد.

    2. بدون کلرید

    اکثر کودهای حاوی پتاسیم و منیزیم کلرید کمی دارند. کلرید باعث می‌شود که پتانسیل سوختگی در گیاه به دلیل استفاده از کود به حداقل برسد.

    3. متعادل نگه داشتن pH خاک

    کود‌های حاوی منیزیم و پتاسیم معمولا pH خاک را تغییر نمی‌دهند؛ زیرا یک نمک خنثی هستند. به همین دلیل شما می‌توانید بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

    چگونه از کود حاوی پتاسیم و منیزیم استفاده کنیم؟

    استفاده از کود حاوی پتاسیم و منیزیم چه مزایایی دارد؟

    با توجه به نقش پتاسیم و منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی و عملکرد آن‌ها در رشد گیاه، مهم است که نحوه استفاده از آن‌ها را نیز بدانید. بهترین راه برای استفاده از کود‌های حاوی این مواد این است که آن‌ها را روی خاک بمالید. همچنین پیشنهاد ما این است که پس از هر بار مصرف گیاه را آبیاری کنید.

    چه زمانی از کود استفاده کنیم؟

    بهترین زمان استفاده از کود حاوی پتاسیم و منیزیم در فصل پاییز است. برای هر بار استفاده نیز لازم است که pH خاک را بررسی کنید. بهترین کار، هر 30 روز یکبار از کود و بعد از تست pH خاک است.

    سوالات متداول

    • رایج‌ترین انواع کود پتاسیم چیست؟

    موریات پتاس که با نام کلرید پتاسیم نیز شناخته می‌شود، به دلیل محتوای پتاسیم بالا و هزینه نسبتا پایین، رایج‌ترین انواع کود پتاسیم است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    • آیا گزینه‌های ارگانیک برای کودهای پتاسیم وجود دارد؟

    بله، چندین گزینه ارگانیک برای کودهای پتاسیم وجود دارد، از جمله کربنات پتاسیم، کمپلکس اسید آمینه پتاسیم، فولوات پتاسیم و گوانو پتاسیم.

    • آیا کودهای پتاسیم می‌توانند برای گیاهان مضر باشند؟

    در حالی که پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان است، مقادیر بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. انواع خاصی از کودهای پتاسیم نیز می‌توانند برای گیاهان خاص مضر باشند. به عنوان مثال، موریات پتاس می‌تواند برای گیاهان حساس به کلرید مضر باشد.

    • نشانه‌های کمبود پتاسیم در گیاهان چیست؟

    علائم کمبود پتاسیم در گیاهان می‌تواند شامل زرد شدن یا قهوه‌ای شدن لبه‌های برگ، رشد ضعیف و کاهش عملکرد باشد.

    • آیا می‌توانم از بیش از یکی از انوع کود پتاسیم استفاده کنم؟

    بله، می‌توان از بیش از یکی از انوع کود پتاسیم برای رفع نیازهای خاص گیاه و خاک خود استفاده کرد. با این حال، مهم است که مقدار کل پتاسیم مصرفی را به دقت مدیریت کنید تا از لقاح بیش از حد جلوگیری شود.

    • رایج‌ترین انواع کود منیزیم چیست؟

    رایج‌ترین نوع آن منیزیم سولفات 7 آبه تحت نام نمک اِپسوم (Epsom) می‌باشد.

    • نشانه‌های کمبود منیزیم چیست؟

    کمبود منیزیم در گیاهان علائم ظاهری کمی را دارد و تشخیص آن از روی ظاهر گیاهان سخت است اما بر روی رشد محصولات تاثیر منفی بسیاری می‌گذارد و در صورت کمبود‌های شدید، گیاه علائم ظاهری را ابتدا در برگ‌های مسن و سپس در کل گیاهان نشان می‌دهد که عبارت است از: برگ‌ها به ویژه لبه‌های بیرونی آن‌ها زرد رنگ می‌شوند. لکه‌های بنفش یا قرمز روی برگ‌ها نیز نمایان می‌شود و رشد گیاهان کاهش می‌یابد.

    • آیا کودهای منیزیم می‌توانند برای گیاهان مضر باشند؟

    یکی از مهم‌ترین خاک‌هایی که به کود سولفات منیزیم نیاز دارد، خاک کم اسید مانند خاک شنی است، اما استفاده بی رویه از سولفات منیزیم باعث آسیب به خاک و گیاهان از جمله جلوگیری از جذب کلسیم می‌شود.

    نتیجه‌گیری

    گیاهان برای رشد صحیح و درست به مواد معدنی نیاز دارند. دو مورد از مهم‌ترین مواد معدنی که گیاهان نیاز دارند، پتاسیم و منزیم است. نقش پتاسیم و منیزیم در کودهای گیاهان آپارتمانی بسیار زیاد است؛ زیرا هر دو در سلامت و رشد گیاه نقش حیاتی دارند. و همین‌طور هر یک از انواع کودها دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند و انتخاب هر کدام از آنها به عوامل مختلفی از جمله نیازهای خاص گیاهان، ویژگی‌های خاک و اهداف کشاورز یا باغدار بستگی دارد.

    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    مواد شیمیایی
    محصولات بهداشتی
    باغبانی و کشاورزی
    ابزار و مصالح ساختمانی
    تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
    چاشنی و افزودنی ها
    بازگشت به بالا