0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :

انواع اسیدهای خوراکی موجود در مواد غذایی

شنبه 8 مهر 1402 ساعت 00:05 بازدید: 9 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
انواع اسیدهای خوراکی موجود در مواد غذایی

امروزه با توجه به توسعه صنعت غذا و نوشیدنی، تقاضا برای تولید غذا‌های فرآوری شده نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بسیاری از این مواد غذایی فرآوری شده به دلایل مختلفی مانند طعم بهتر و امکان نگهداری در طولانی مدت، به اسید و مواد اسیدی نیاز دارند. در واقع اسیدها در برخی از مواد غذایی تولید شده به عنوان نگهدارنده و در برخی دیگر به عنوان تقویت کننده طعم مورد استفاده قرار داده می‌شوند. در مقاله پیش رو نگاهی به چند مورد از متداول ترین اسیدهای خوراکی استفاده شده در صنایع غذایی و نوشیدنی می‌اندازیم. برای آشنایی بیشتر با این افزودنی‌های مجاز و خوشمزه تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطلب

اسید‌های خوراکی

اسید‌های خوراکی

از رایج‌ترین اسید‌های خوراکی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود که در ادامه توضیحات کامل در مورد هریک از آن‌ها آورده شده است.

  • اسید سیتریک
  • اسید اسکوربیک
  • اسید استیک
  • اسید فوماریک
  • اسید لاکتیک
  • اسید فسفریک
  • اسید مالیک
  • اسید تارتاریک
  • اسید بنزوئیک
  • اسید هیدرواستیک
  • اسید آدیپیک
  • اسید کاپریلیک
  • اسید پروپیونیک
  • اسید سوکسینیک
  • اسید اگزالیک
  • اسید سیتریک (Citric Acid)

اسید سیتریک یا جوهر لیمو با فرمول شیمیایی C6H8O7 از جمله اسیدهای خوراکی است که بیشترین استفاده را در صنایع غذایی و آشامیدنی دارد. این اسید در گذشته از مرکباتی همچون لیمو ترش و شیرین استخراج می‌شد، اما هم‌اکنون می‌توان آن را به صورت تجاری و با کمک فرآیند تخمیر نیز تولید کرد. اسید سیتریک از گروه اسیدهای کربوکسیلیک است. نقش اصلی آن در بدن چرخه اسید سیتریک است كه در تمام سلول‌ها رخ می‌دهد وشامل فرآیند آزادسازی انرژی تجزیه شده از چربی‌ها، كربوهیدرات‌ها و قندها است.

اسید سیتریک یک افزودنی مجاز برای متعادل کردن طعم تند مواد غذایی به شیرینی است و برای طعم دادن به نوشیدنی‌های سرد و ایجاد شرایط بهینه برای تشکیل دسرها، ژله‌ها و افزایش مدت نگهداری مرباها، کاربرد گسترده‌ای دارد. همچنین این اسید در نوشیدنی‌های گازدار با سدیم بی‌کربنات مخلوط می‌شود. اسید سیتریک یک امولسیفایر است و به بستنی و لیموناد بافت مطلوبی می‌دهد.

  • اسید آسکوربیک (ascorbic acid)

اسید آسکوربیک (ascorbic acid)

اسید اسکوربیک با فرمول شیمیایی C6H8O۶ که به عنوان ویتامین C شناخته می‌شود یک جزء ضروری از یک رژیم غذایی سالم است. انسان نمی‌تواند ویتامین C را تولید یا ذخیره کند و باید آن را از منابع بیرونی تهیه کند. ویتامین C برای بسیاری از عملکردها از جمله بهبود زخم، جلوگیری از عفونت، کمک به جذب آهن و ارتقای سلامت پوست، استخوان‌ها و بافت مهم است. این اسید یک ترکیب آلی طبیعی با خواص آنتی‌اکسیدانی است. حل شونده در آب می‌باشد و از نیازهای غذایی انسان است که کمبود آن موجب بیماری اسکوربوت می‌شود. هنگامی که میوه در معرض اکسیژن قرار دارد، فرایند اکسیداسیون آغاز می‌شود. این فرایند باعث قهوه‌ای شدن میوه می‌شود، و میوه‌ای که قهوه‌ای شود یا باید دور ریخته شود یا اینکه توسط مشتریان رد شود. استفاده از اسید اسکوربیک در این محصولات، فرایند اکسیداسیون را کند می‌کند. این اسید به عنوان یک ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اسید استیک (Acetic Acid)

اسید استیک یا جوهر سرکه یا انگور با فرمول شیمیایی C2H4O۲ نوعی دیگر از اسیدهای خوراکی است که از روی بوی تند خود شناخته می‌شود. این اسید در سرکه وجود دارد و معمولا از آن در صنعت ترشی‌سازی استفاده می‌شود. اما از آنجایی که سرکه‌های معمولی به طور طبیعی تخمیر می‌شوند، PH متغیری دارند. بنابراین برای نگهداری و حفظ کیفیت ترشی‌های صنعتی مناسب نیستند. به همین دلیل کارخانجات تولید کننده ترشی از اسید استیک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. این اسید به عنوان طعم‌دهنده در محصولات قنادی نیز کاربرد دارد. این اسید جزء اسیدهای کربوکسیلیک است و در میان اسیدهای ضعیف قرار می‌گیرد.

  • فوماریک اسید (Fumaric Acid)

فوماریک اسید (Fumaric Acid)

فوماریک اسید با فرمول شیمیایی C4H4O4 یکی از معروف‌ترین اسیدهای خوراکی است که طعمی بسیار قوی دارد. اما از آنجایی که زیاد محلول نیست، کاربردهای محدودی در صنایع غذایی و نوشیدنی دارد. از این اسید معمولا در مخلوط چیز کیک، پودر دسرها که حاوی ژلاتین است و نوشیدنی‌های پودری استفاده می‌شود. طعم قوی و قیمت مناسب اسید فوماریک آن را به گزینه‌ای عالی برای تهیه خوراک مناسب حیوانات نیز تبدیل کرده است. این اسید هم طعمی ترش دارد و طعم‌دهنده مصنوعی محصولاتی مانند چیپس سرکه‌ای است.

  • اسید لاکتیک (Lactic Acid)

از اسید لاکتیک با فرمول شیمیایی C3H6O3 معمولا برای تولید شیرینی‌ها و غذاهای ترش استفاده می‌شود. همچنین از جمله اسیدهای خوراکی است که به صورت ماده خام برای ساخت امولسیفایر در صنعت نانوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افزودنی مجاز به صورت مصنوعی و از طریق فرآیند تخمیر تولید می‌شود. نوع دیگری از اسید لاکتیک نیز وجود دارد که معمولا شرکت‌های تولید کننده مواد شیمیایی از آن استفاده می‌کنند. این اسید از شیر ترش گرفته شده است و طعم ملایمی دارد. این اسید هم از گروه اسیدهای کربوکسیلیک است.

  • اسید فسفریک (Phosphoric Acid)

پس از اسید سیتریک، اسید فسفریک با فرمول شیمیایی H3PO4 دومین افزودنی رایج در صنایع غذایی و نوشیدنی‌هاست. این مدل از اسیدهای خوراکی در تولید نوشیدنی‌های کولا که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارند و به‌طور گسترده فروخته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید فسفریک به خاطر طعم گزنده و تندی که دارد طعم کولا را تکمیل می‌کند. به همین دلیل بسیار شناخته شده و محبوب است.

  • اسید مالیک (Malic Acid)

اسید مالیک یا جوهر سیب با فرمول شیمیایی C4H6O5 به طور طبیعی در گوجه ‌فرنگی، سیب، موز، گیلاس و سایر محصولات طبیعی پیدا می‌شود. کاربرد این افزودنی غذایی مجاز مشابه اسید سیتریک است و عموما برای تهیه نوشیدنی‌هایی با کالری پایین استفاده می‌شود. با این حال، در مقایسه با اسید سیتریک کمی گران‌تر است. به همین دلیل محصولات حاوی این افزودنی مجاز، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. این اسید هم مانند اسید سیتریک در دسته اسیدهای کربوکسیلیک قرار دارد.

  • اسید تارتاریک (Tartaric Acid)

اسید تارتاریک (Tartaric Acid)

اسید تارتاریک با فرمول C4H6O6 از جمله اسیدهای خوراکی‌ای است که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر این افزودنی مجاز با اسید سیتریک جایگزین شده است. رایج‌ترین کاربرد اسید تارتاریک ماده اولیه برای تولید امولسیفایرهای بهبود دهنده نان است. این مدل از اسید خوراکی را می‌توان به هر دو صورت مصنوعی و طبیعی تولید کرد. این اسید نوعی آنتی‌اکسیدان است و مزه‌ای ترش به غذا می‌دهد. اسید تارتاریک در میوه‌هایی مانند موز، انگور و تمرهندی یافت می‌شود.

  • اسید بنزوئیک (Benzoic acid)

یکی از مشتقات بنزن است که به آن بنزوات سدیم یا نمک اسید بنزوئیک نیز می‌گویند. بنزوئیک اسید، (C۷H۶O۲ (C۶H۵COOH، یک ترکیب بلوری بی‌رنگ (سفید دیده می‌شود) است. بنزوئیک اسید ساده‌ترین کربوکسیلیک اسید آروماتیک نیز می‌باشد. این اسید یک ماده نگهدارنده است و نمونه‌هایی از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از این نمک هستند شامل سس و ترشی است. علاوه بر استفاده از آن به عنوان افزودنی غذایی، تولید کنندگان از اسید بنزوئیک در تولید طعم‌های مصنوعی، رایحه و به عنوان تنظیم کننده pH استفاده می‌کنند. تعدادی از غذاها حاوی اسید بنزوئیک هستند. به طور طبیعی در انواع توت‌ها و میوه‌های دیگر مانند آلو خشک، آلو، زغال‌اخته وجود دارد. علاوه بر این، دارچین و زغال‌اخته حاوی مقادیر زیادی اسید بنزوئیک هستند. 

  • هیدرو استیک اسید(Dehydroacetic acid)

Dehydroacetic acid  با فرمول شیمیایی C 8 H 8 O 4 برای تغییر اسیدیته کمپوت‌های میوه، ذرت، کمپوت انجیر که به طور مصنوعی شیرین شده، کمپوت هلو و کنسرو لوبیا، ژله میوه‌ای که به طور مصنوعی شیرین شده، نگهدارنده میوه، ترش، گوشت و محصولات گوشتی و مرغ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. دهیدرواستیک اسید یکی از بالاترین مقدار ثابت تفکیک اسیدهای آلی خوراکی را داراست و در محدوده pH های بالا از سایر اسیدها موثرتر است.

  • آدیپیک اسید (Adipic acid)

آدیپیک اسید (Adipic acid)

 آدپیک اسید یا هگزان دی‌اوئیک اسید با فرمول C۶H۱۰O۴ می‌باشد. این ماده به صورت پودر جامد کریستالی، دی‌اوئیک اسید، و سفید رنگ و بی‌بو می‌باشد و قابل حل شدن در آب، الکل و استون می‌باشد. عامل کنترل کننده pH، بهبود دهنده طعم و از افزودنیهای آرد و محصولات پودری است که دارای پایینترین اسیدیته را در هر اسیدهای غذایی است. می‌تواند در روغن‌ها استفاده شود و ویژگی‌های ذوب را بهبود ببخشد و از طرفی می‌تواند باعث بهبود بافت پنیر شود. در پودینگ و ژلاتین نیز برای بهبود مجموعه مواد و حفظ اسیدیته در محدوده‌ای معین استفاده می‌شود. آدیپیک اسید چهار تا پنج برابر محلول‌تر از اسید فوماریک در دمای اتاق است و دارای کمترین اسیدیته هر اسید غذایی است. آدپیک اسید همراه با متابی سولفیت سدیم می‌تواند به عنوان نگهدارنده سوسیس و سایر محصولات گوشتی استفاده شود.

  • کاپریلیک اسید (Caprylic acid)

کاپریلیک اسید اسید چربی با فرمول شیمیایی C۸H۱۶O۲ را می‌توان به عنوان یک عامل طعم دهنده و مواد افزودنی، کنترل کننده pH، تثبیت کننده، روان کننده و ضدعفونی کننده استفاده کرد. این ماده را می‌توان به عنوان عامل ضد میکروبی در کاغذی که روی پنیرهای بسته‌بندی است، بکار برد. شکل ظاهری این ترکیب، مایع روغنی بی‌رنگ است.

کاپریلیک اسید یک نوع اسید چرب اشباع مفید است که دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است. در غذاهایی مانند نارگیل و روغن نارگیل، شیر گاو و شیر مادر باعث پیشگیری از:

  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • عفونت‌های مثانه
  • بیماری‌های منتقله از راه جنسی
  • عفونت‌دهان مانند گینویویت و بسیاری از شرایط دیگر
  • پروپیونیک اسید (Propionic acid)

یک کنترل کننده pH، آنتی اکسیدان، بهبود دهنده طعم و تقویت کننده طعم با فرمول شیمیایی C۳H۶O۲ است. اسید پروپیونیک می‌تواند به عنوان طعم دهنده، عامل ضد قارچ برای کنترل رشد کپک بر روی سطح پنیر و بافر و مهار تشکیل طناب در محصولات پخته شده استفاده می‌شود. شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی‌رنگ است. دارای بوی ترشیدگی و تعفن تند است. بخار تحریک کننده ایجاد می‌کند.

  • سدیم دی‌استات (Sodium diacetate)

سدیم دی‌استات (Sodium diacetate)

یک کنترل کننده pH، نگهدارنده، طعم دهنده و بهبود دهنده طعم با فرمول مولکولی NaH (C2H3O2) 2 است. دی‌استات سدیم می‌تواند به عنوان یک ماده نگهدارنده در کره و مواد بسته‌بندی شده، عامل کنترل pH و طعم دهنده استفاده می‌شود. سدیم دی‌استات مانع از تولید کپک نان و باکتری‌های به شکل طناب در محصولات نانوایی می‌شود و اثر کمی بر روی مخمر نان دارد.

  • سوکسینیک اسید (Succinic acid)

یک عامل تقویت کننده طعم و عامل کنترل pH با فرمول مولکولی C4H6O4 است. می‌تواند برای تغییر اسیدیته شیر، اسیدیته شیر کم‌چرب و شیر بدون چربی بکار برده شود برای بهبود انعطاف پذیری خمیر و کمک به تولید چربی‌های خوراکی با خواص حرارتی مورد نظر آن را به راحتی با پروتئین‌ها ترکیب می‌کنند. همچنین در تهیه ژله و طعم دهنده کیک از آن استفاده می‌شود.

  • گلوکونو دلتا لاکتون (Glucono-delta-lactone)

یک عامل کنترل کننده pH، بهبود دهنده طعم و از افزودنی‌های آرد و محصولات پودری است. این ماده با فرمول مولکولی C6H10O6 با ساختاری حلقوی شناخته می‌شود. گلوکونو دلتا لاکتون اسیدی آلی و طبیعی است که در مواد غذایی تخمیری همچون عسل یافته می‌شود. این ماده به دلیل کاربردهای فراوان صنعتی، تولید تجاری گسترده‌ای دارد. از مزایا کاربرد گلوکونو دلتا لاکتون غیر سمی بودن آن است. درصورت تولید گلوکونو دلتا لاکتون با روشی ایمن، می‌توان این ماده را در صنایع غذایی استفاده نمود.

  • اسیدهای خوراکی موجود در سبزیجات

اسیدهای خوراکی موجود در سبزیجات

بسیاری از اسیدهای موجود در سبزیجات در میوه‌ها نیز وجود دارند . تفاوت اصلی این است که سبزیجات در ترکیباتشان به اندازه اسیدی نیستند، در صورت مبارزه با ریفلاکس اسید یا اسیدیته بالای معده، آن‌ها را به یک منبع بالقوه امن‌تری از اسیدهای کلیدی تبدیل می‌کند.

مقداری تلاقی در اسیدهای آلی موجود در غذا وجود دارد. هر دو میوه و سبزیجات شامل اسید سیتریک (در گوجه‌فرنگی، فلفل کاین و حتی کاهو)، اسید اگزالیک و اسید بنزوئیک (قدیمی‌ترین نگهدارنده غذایی شناخته شده) هستند. سبزیجاتی که به طور طبیعی اسیدیته کمی دارند شامل موارد زیر است: مارچوبه، لوبیا، ذرت، خیار، سیر، لوبیا سبز، کاهو، کلم‌پیچ، کلم، اسفناج، پیاز، نخودفرنگی، کدو تنبل، کدو سبز

  • اسید اگزالیک (Oxalic acid)

اسید اگزالیک یک ترکیب آلی با فرمول :C2H2O4 است. این اسید یک جامد کریستالی بی‌رنگ است که در آب حل می‌شود و محلول حاصل بی‌رنگ است. این اسید جزو اسیدهای دی کربوکسیلیک طبقه‌بندی شده‌است. از لحاظ قدرت اسیدی، بسیار قوی‌تر از اسید استیک است. با نام شیمیایی اسید اتاندیوئیک نیز شناخته می‌شود ،یکی از اسیدهای خوراکی است که به طور طبیعی در طیف وسیعی از سبزیجات یافت می‌شود. هنگامی که در دوزهای بالا مصرف شود، خاصیت خورنده و سفید مانند ایجاد می‌کند. خوشبختانه، این ماده فقط به مقدار کمی در سبزیجات یافت می‌شود. اگزالاتها به دلیل اتصال به تقریباً هر ماده معدنی در بدن شناخته می‌شوند که به دلیل حلالیت در آب این ترکیبات معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، هنگامی که اگزالات‌ها با کلسیم پیوند می‌یابند، به دلیل حالت نزدیک به نامحلول، حرکت اکسالات کلسیم از طریق بدن تقریباً غیرممکن است. سبزیجات سرشار از اسید اگزالیک عبارتند از: خیار، سیب‌زمینی و جوانه‌ها بیشترین غلظت در سبزیجات تیره و برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی وجود دارد.

ایمنی و عوارض جانبی اسید اگزالیک

اسید بنزوئیک چندین عارضه جانبی مرتبط با استفاده از آن دارد. بالاترین گروه‌های خطر برای تجربه این عوارض جانبی شامل کودکان، افراد حساس به آسپرین و افرادی که دارای بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت هستند. از عوارض جانبی اسید بنزوئیک می‌توان به تحریک دستگاه گوارش، آسم، بثورات و خارش و تحریک پوست و چشم اشاره کرد.

سوالات متداول

  • اثرات منفی غذاهای اسیدی چیست؟

رژیم غذایی که از غذاهای اسیدی بیش از حد مجاز پیروی می‌کند برای سلامت انسان‌ها بسیار مضر است. این رژیم غذایی ممکن است باعث بیماری‌هایی چون سنگ کلیه، سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی شود. به علاوه مقدار اسید بالا در غذاها باعث تحلیل استخوان‌ها و عضلات و همچنین آسیب به دندان‌ها می‌شود.

  • اثرات منفی اسیدهای خوراکی روی استخوان‌ها چیست؟

استخوان‌ها حاوی کلسیم هستند و بدن برای برقراری تعادل pH خون، آن را مصرف می‌کند. به همین دلیل غذاهای اسیدی باعث تحلیل عضلات و استخوان‌ها می‌شوند. برای مثال اسید فسفریک که در نوشابه‌های تیره‌تر بیشتر یافت می‌شود، باعث کاهش تراکم استخوان‌ها می‌شود.

  • اثرات منفی اسیدهای خوراکی روی دندان‌ها چیست؟

این اسیدهای خوراکی برای سلامت دندان‌ها نیز مضر هستند و باعث ضعیف شدن مینای دندان‌ها می‌شوند. پس از خوردن یا آشامیدن هر نوع اسید خوراکی، مینای دندان‌ها برای مدت زمان کوتاهی نرم‌تر می‌شود و مقداری از مواد معدنی خود را از دست می‌دهد. بزاق دهان، این حالت اسیدی را به آرامی از بین می‌برد و دهان را به حالت عادی خود برمی‌گرداند. حال اگر این حمله‌های اسیدی به مینای دندان افزایش یابد، دهان فرصت بهبودی پیدا نکرده و به تدریج مینای دندان از بین می‌رود. اولین علامت فرسایش دندان‌ها و حساس شدن آن‌ها است.

  • اسیدهای خوراکی چه مزه‌ای دارند؟

همانطور که مشاهده شد،‌ اکثر اسیدهای خوراکی در میوه‌های ترش مانند لیمو،‌ گریپ فروت، پرتقال و… هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اکثر اسیدهای خوراکی مزه ترش دارند.

  • قوی‌ترین اسید خوراکی چیست؟

اسید فوماریک قوی‌ترین و ترش مزه‌ترین اسید در بین اسیدهای خوراکی است. در آبنبات، طعم ترش ماندگاری ایجاد می‌کند زیرا به راحتی اسیدهای دیگر حل نمی‌شود. مقدار کمی اسید فوماریک به طور طبیعی در سیب، لوبیا، هویج و گوجه فرنگی وجود دارد.

  • آیا اسیدهای خوراکی تلخ هستند؟

خیر- اکثر اسیدهای خوراکی طعم ترش دارند و طعم تلخ مربوط به ترکیبات بازی است.

  • آیا همه اسیدهای خوراکی مضر هستند؟

اسیدهای آزمایشگاهی برای طعم دهندگی بسیار خطرناک هستند، اما بعضی از اسیدهای ضعیف رقیق را می‌توان خورد. اسیدها دارای طعم ترش هستند، مانند سرکه که حاوی اسید اتانوئیک و لیمو که حاوی اسید سیتریک هستند. این‌ها برای استفاده در مواد غذایی مشکلی ندارند، اما اگر آن‌ها به چشمان برخورد کنند، می‌توانند آسیب برسانند.

  • چه مواد غذایی، در بدن اسید تولید می‌کنند؟

غذاهایی مانند ماهی و غذاهای دریایی، گوشت‌های تازه و گوشت‌های فراوری شده، غذاهای فراوری شده با سدیم بالا، بعضی از غذاهای نشاسته‌ای مثل برنج قهوه‌ای، نوشیدنی‌های گازدار و بعضی از محصولات لبنی مانند پنیر از جمله غذاهایی هستند که تمایل به ایجاد اسید در بدن دارند. یک رژیم غذایی سالم که مقدار اسید کمتری داشته باشد رژیمی شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا و عدس است.

  • اسیدهای خوراکی مضر چیست؟

این اسیدها شامل اگزالیک اسید، بنزوئیک اسید، فسفریک اسید، اوریک اسید و تانیک اسید است. این اسیدهای غذایی برای تندتر شدن طعم‌های غذایی به غذا اضافه می‌شوند. اسیدهای موجود در غذاها علاوه بر افزودن طعم ملایم به عنوان آنتی اکسیدان و نگهدارنده نیز عمل می‌کنند. این ترکیبات که به عنوان اسیدهای مضر شناخته می‌شوند در مواد غذایی مانند چای، کاکائو، فلفل، ریواس، اسفناج و… یافت می‌شوند.

  • اسیدهای خوراکی مفید چیست؟

این مواد تنها اسیدهای خوراکی هستند که در اسیدهای افزودنی غذایی یافت می‌شود. وجود این ترکیبات در مواد غذایی منجر به ایجاد مزه ترش می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به سیتریک اسید، مالئیک اسید و تارتاریک اسید اشاره کرد که در میوه‌هایی مانند زغال‌اخته، توت، بلوبری، آلو، گیلاس و سایر میوه‌های دانه‌دار وجود دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با 7 مورد از اسیدهای خوراکی پرکاربرد و رایج در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها آشنا کردیم. تمام این اسید‌ها، اسیدهای ضعیف هستند و در انواع خوراکی‌ها استفاده می‌شوند. این اسیدها را نمی‌توان به طور دقیق از قوی به ضعیف دسته‌بندی کرد و میزان pH آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست. ترتیب این اسید‌ها از قوی به ضعیف عبارتند از: اسید فسفریک، اسید لاکتیک، اسید استیک، اسید سیتریک، اسید تارتاریک، اسید فوماریک و مالیک اسید. همانطور که گفته شد این افزودنی‌های مجاز علاوه بر متعادل‌تر کردن طعم محصولات و خوراکی‌های فرآوری شده، موجب حفظ کیفیت آن‌ها در طولانی مدت می‌شوند و خاصیت نگهدارندگی دارند. اگر قصد خرید اسیدهای خوراکی و استفاده از آن‌ها در مواد غذایی خود دارید، مطمئن شوید که آن‌ها را از یک تامین کننده معتبر تهیه می‌کنید.

درج نظر


شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
نام خانوادگی
امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
انواع اسیدهای خوراکی موجود در مواد غذایی انواع اسیدهای خوراکی موجود در مواد غذایی انواع اسیدهای خوراکی موجود در مواد غذایی
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها
مواد شیمیایی
محصولات بهداشتی
باغبانی و کشاورزی
ابزار و مصالح ساختمانی
تجهیزات کنترل محیط و آزمایشگاه
چاشنی و افزودنی ها
بازگشت به بالا